Autorski przegląd kreteńskiej prasy – tydzień 3 (15.01 – 21.01.2024)
Spis treści
- Postępy na budowie hali targowej w Chanii
- Uwaga na komary!
- Osuwisko w wąwozie Kourtaliotiko
- 14 greckich lotnisk bez europejskiego certyfikatu bezpieczeństwa
- Chrząszcz czerwony pożera palmowy las w Vai
- Osuwiska w porcie w Makrygialos
- Podsumowanie 2023 roku na lotnisku w Chanii
- Lotnisko w Heraklionie – nie do końca bezpieczne, ale przynajmniej klimatyzowane
Postępy na budowie hali targowej w Chanii
W ciągu najbliższego tygodnia planowane jest przyśpieszenie prac budowlanych związanych z remontem hali targowej w Chanii (gr. Χανιά). Ostatnimi czasy pierwotny harmonogram prac odszedł w zapomnienie z powodu przewlekających się decyzji konserwatora zabytków a także restrukturyzacji firmy, która wykonuje remont.
Jak poinformował burmistrz Chanii Panagiotis Simandirakis po spotkaniu w Atenach z dyrektorem generalnym firmy Wykonawczej prace budowlane w najbliższych tygodniach powinny znacząco przyśpieszyć. Już dzisiaj Wykonawca spłacił podwykonawców za prace które wykonali w ciągu ostatnich sześciu miesięcy. Oznacza to, że wszystkie zaległe zobowiązania finansowe zostały uregulowane a pracownicy mogą powrócić na plac budowy – powiedział Simandirakis. Pierwsza przeszkoda, która zatrzymała postęp prac została pokonana w grudniu ubiegłego roku wraz z aktualizacją studium architektonicznego.
Jak zauważył burmistrz Chanii, na ukończeniu jest już konstrukcja pod dach hali targowej, a on sam będzie montowany w najbliższych tygodniach, począwszy od skrzydła zachodniego. W tej chwili mamy już wszystkie niezbędne zgody wydane przez Ministra Kultury, Urząd Skarbowy i Służbę konserwatorską. Proces renowacji ścian jest w zasadzie zakończony, a oryginalny mur został przywrócony do stanu pierwotnego – dodaje burmistrz Chanii. Mieszkańcy oczekują, że hala targowa, której renowacja rozpoczęła się równo 110 lat po jej budowie zostanie jak najszybciej ukończona, a miasto ogłosi jasne i preferencyjne warunki powrotu do hali dawnych najemców.
Uwaga na komary!
Podwyższone temperatury jakie widzimy tej zimy na greckich termometrach sprzyjają rozmnażaniu komarów i jednocześnie wskazują, jak znakomicie te uciążliwe owady przystosowują się do warunków zmieniającego się klimatu.
Zastępca Dyrektora Departamentu Zdrowia Publicznego ds. Regionu Krety dr Andonis Papadakis zauważa, że komary o tej porze roku to coś dotychczas niespotykanego. Choć oficjalne rządowe programy zwalczania komarów kończą się pod koniec października i z reguły populacja tych owadów jest znacząco ograniczona, w tym roku Departament notuje nie tylko znaczący wzrost liczebności owadów, ale także wzrost liczby patogenów przenoszonych przez komary. Niestety odczuwamy skutki kryzysu klimatycznego. Ze względu na bardzo wysokie temperatury w sezonie zimowym mamy bardzo dużo komarów. Jest to skutkiem temperatur przekraczających 15 stopni Celsjusza. W przypadku komarów reprodukcja ustaje poniżej 10 stopni. (…) Kreta jest jednym z pierwszych miejsc w Europie gdzie na dużą skalę wdrożono program rejestrowania populacji komarów, odnotowywania obecnych gatunków i przenoszonych przez nich patogenów.
Jak mówi dr Papadakis obawy mieszkańców wyspy w dużej mierze dotyczą niesławnego komara tygrysiego, którego naturalnym habitatem jest Afryka. Póki co, Departament nie odnotował jeszcze jego obecności na Krecie, a obecne na lotniskach i w portach pułapki dedykowane temu gatunkowi pozostają puste. Warto także wspomnieć, że od 2020 roku co roku działa specjalna aplikacja mobilna “Mosquito Vision” pozwalająca na bieżąco sprawdzać występowanie komarów w godzinach wieczornych i nocnych we wszystkich regionach Krety. Aplikacja zacznie działać 1 kwietnia.
Osuwisko w wąwozie Kourtaliotiko
W piątkowy poranek w wąwozie Kourtaliotiko (gr. Φαράγγι Κουρταλιώτη) doszło do bardzo niebezpiecznego osunięcia się skał. Wielkie głazy uszkodziły tył jednego z przejeżdżających pojazdów, na szczęście jednak nikomu z podróżujących nic się nie stało. Droga dla bezpieczeństwa została zamknięta na 24 godziny, a służby sprawdzały stan zboczy i usuwały osuwisko z asfaltu. Władze Regionu Kreta apelują, aby kierujący zachowali szczególną ostrożność przejeżdżając przez wąwóz, zwłaszcza podczas nagłych i intensywnych opadów deszczu.
14 greckich lotnisk bez europejskiego certyfikatu bezpieczeństwa
Komisja Europejska wszczęła procedurę naruszenia wobec Grecji w związku z brakiem certyfikatów bezpieczeństwa na 14 greckich lotniskach, w tym na największym lotnisku na Krecie – w Heraklionie (gr. Ηράκλειο). W ostatnich dniach lotniska wizytowali inspektorzy Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej (EASA).
W następstwie wizyty inspektorów i spotkania dyrektora wykonawczego EASA z ministrem Transportu Christosem Staikourasem, ministerstwo wydało nieco euforyczne oświadczenie, w którym przechwala się podejmowaniem inicjatyw na rzecz utrzymania wysokiego poziomu wydajności i bezpieczeństwa lotniczego dodając, że podczas spotkania potwierdzono znaczną poprawę wyników bezpieczeństwa naszego kraju, przy czym szczególny nacisk położono na dalsze pogłębianie współpracy w celu utrzymania i wzmocnienia standardów bezpieczeństwa i polityk regulacyjnych w sektorze lotniczym w Grecji.
W oświadczeniu nie ma jednak ani słowa o tym, co greckie władze zrobiły w związku z postępowaniem naruszeniowym wszczętym przez Komisję Europejską przeciwko Grecji w lipcu ubiegłego roku. Komisja w postępowaniu bada poważne naruszenia standardów bezpieczeństwa na dziesięciu cywilnych lotniskach (m.in. w Janninie, Aleksandropolis, Chios i Heraklionie) oraz czterech lotniskach wojskowych (Araxos, Kalamata, Nea Anchialos i Skyros). Wszystkie te porty nie posiadają w tej chwili niezbędnych europejskich certyfikatów bezpieczeństwa. Ujawnione niedociągnięcia są tragiczne: połamane płoty i ogrodzenia zabezpieczające, w wyniku czego zwierzęta mogą wtargnąć na pas startowy w momencie startu lub lądowania maszyny, niedziałające radionadajniki, czy problem z automatycznymi transponderami.
Czy zatem trzeba zabić kolejne kilkadziesiąt lub kilkaset osób, aby rozwiązać problem z greckimi lotniskami? – pyta retorycznie Giorgos Konstantinakis, prezes Panhelleńskiego Stowarzyszenia Telekomunikacyjnego, nawiązując do niedawnej katastrofy kolejowej w Tempe, która otworzyła prawdziwą puszkę pandory transportu szynowego w Grecji.
Chrząszcz czerwony pożera palmowy las w Vai
Z najnowszych badań leśników z prefektury Lasithi (gr. Δήμος Οροπεδίου Λασιθίου) wynika, że przynajmniej piętnaście drzew palmowych przy plaży Vai (gr. ) zostało zainfekowanych a w konsekwencji poważnie porażonych przez atak chrząszcza czerwonego.
Leśnicy natychmiast po stwierdzeniu inwazji owada przystąpili do mechanicznego oczyszczenia drzew i wstrzyknięcia specjalnych środków owadobójczych. W niektórych uschniętych fragmentach drzew stwierdzono ogromne ilości szkodników a w kilku pniach znajdowały się larwy. Drzewa te ścinano i palono na miejscu, aby zapobiec niekontrolowanemu rozprzestrzenianiu się owada. Leśnicy w rozmowie z telewizją ERT stwierdzili, że Nadleśnictwo zwróciło się do Ministerstwa Środowiska z prośbą o opracowanie planu działań mających na celu zwalczanie chrząszcza czerwonego.
Osuwiska w porcie w Makrygialos
Zanim służby miejskie Makrygialos (gr. Μακρύγιαλος) zdążyły naprawić niedawne szkody wyrządzone przez wzburzone morze, to kilka metrów dalej, przy południowo-zachodnim wejściu do portu w poniedziałkowy wieczór doszło do kolejnego osuwiska, które zablokowało jedną z dróg.
Intensywne opady deszczu, które miały miejsce w poniedziałek wieczorem w rejonie Makrygialos spowodowały osunięcie się ziemi i skał które zablokowały nadmorską drogę i część parkingu. Długo oczekiwany deszcz spowodował problemy, ale po skoordynowanych działaniach podjętych wpólnie z zastępcą burmistrza ds. ochrony ludności panem Nektariosem Papadakisem usunięto większość kamieni i błota naniesionych przez deszcz. Droga pozostaje przejezdna, a policja ustawiła znaki ostrzegające przed ponownym osunięciem się skał. – mówi burmistrz gminy Ierapetra Manolis Fragoulis. Zaledwie cztery dni wcześniej mieszkańcy informowali władze, że w tym miejscu tworzy się zalewisko, które nie ma łatwej drogi ujścia do morza. Jak twierdzi gmina zabrakło czasu na zaplanowanie i usunięcie zalewiska.
Podsumowanie 2023 roku na lotnisku w Chanii
W ostatnim przeglądzie prasy pisaliśmy o bilansie zamknięcia 2023 roku na lotnisku w Heraklionie. Dziś skupimy się na wynikach drugiego co do wielkości portu lotniczego na Krecie.
Ruch pasażerski na lotnisku Ioannisa Daskalogiannisa w Chanii wzrósł w 2023 roku o niespełna 11% w porównaniu z 2022 rokiem. Firma Fraport zarządzająca chanijskim lotniskiem podaje, że port obsłużył łącznie 3 648 416 pasażerów. Poza wzrostem liczby obsłużonych podróżnych o 6% wzrosła także liczba zrealizowanych lotów. Na lotnisku wylądowało i z niego odleciało 24 678 maszyn (w porównaniu z 23 273 samolotami w 2022 roku).
Lotnisko w Heraklionie – nie do końca bezpieczne, ale przynajmniej klimatyzowane
Trochę w nawiązaniu do jednego z poprzednich doniesień prasowych warto wspomnieć, że w minionym tygodniu rozpoczęła się długo wyczekiwana przez większość pasażerów wymiana jednostek klimatyzacyjnych na lotnisku w Heraklionie. Niesprawna klimatyzacja była jednym z głównych powodów do narzekań turystów.
Wydaje się, że władze portu posłuchały wymęczonych kreteńskimi upałami turystów i na kilka miesięcy przed rozpoczęciem nowego sezonu turystycznego (ten według zapowiedzi ma wystartować 1 kwietnia), rozpoczęły wymianę uszkodzonych central klimatyzacyjnych. Na uzdrowienie atmosfery na lotnisku wydano prawie milion euro, a prace montażowe mają potrwać nie dłużej niż miesiąc. Oby tylko poza temperaturą w halach odlotów i przylotów poprawił się także standard bezpieczeństwa…
Na kolejny przegląd zapraszamy już za tydzień! Καλή Εβδομάδα!